Title Image

Blog

UITDAGENDE START VAN HET WORLDSBK-SEIZOEN VOOR BMW MOTORRAD MOTORSPORT OP PHILLIP ISLAND

  |   News Racing
  • Openingsronde van het FIM Superbike Wereldkampioenschap 2023 op Phillip Island, Australië.
  • Top tien-finishes voor ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team en Bonovo action BMW Racing Team.
  • Volgend weekend tweede ronde van het seizoen in Mandalika, Indonesië.

 

Phillip Island – Na een korte, maar drukke winterstop startte BMW Motorrad Motorsport het FIM Superbike Wereldkampioenschap 2023 dit weekeinde met de nieuwe BMW M 1000 RR op Phillip Island in Australië. Het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team en het Bonovo action BMW Racing Team behaalden top tien-finishes, maar al met al was het een uitdagend weekend voor beide teams en voor de vier BMW-fabrieksrijders Michael van der Mark, Scott Redding (GBR), Garrett Gerloff (VS) en Loris Baz (FRA).

 

Nadat de eerste twee trainingen op vrijdag in de zon en onder hoge temperaturen werden verreden, sloeg het weer op zaterdag om. Lichte regen viel in de derde vrije training, maar tijdens de Superpole was het weer droog. Van der Mark was met de twaalfde plaats de snelste van de BMW-rijders, in een deelnemersveld waar de onderlinge verschillen enorm klein zijn. De regen keerde terug voor de start van de race op zaterdag. Van der Mark klom daarin al snel naar de negende plek, maar crashte in de tweede ronde en moest opgeven.

 

Zondagochtend regende het in eerste instantie alweer, maar de Superpole-race vond plaats onder in de stralende zon. Van der Mark was opnieuw de best geklasseerde BMW-rijder op de tiende positie. In de tweede race, op zondagmiddag, slaagden de BMW-racers er niet in de top tien te halen met Van der Mark opnieuw twaalfde.

 

De WorldSBK-karavaan gaat nu rechtstreeks door naar Indonesië, waar dit weekend (3 tot en met 5 maart) in Mandalika de tweede manche van het seizoen verreden wordt.

 

Michael van der Mark, ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team (SP: 12 / R01: DNF / SP Race: 10 / R02: 12): “De Superpole-race was leuk. Ik raakte een beetje verstrikt in de eerste ronde en verloor zo een aantal posities, wat jammer was omdat ik hiermee ook tijd verloor, maar daarna voelde ik mij goed. P10 was niet helemaal waar ik wilde staan, maar ik was wel tevreden met het gevoel met de motor. In de tweede race had ik een goede start en voelde ik mij redelijk op mijn gemak in de eerste ronden. Ik had wat moeite in de laatste twee sectoren, maar ik probeerde vooral kalm te blijven en lange tijd reed ik net achter een mooi groepje. We waren daarna de grote groep voor ons aan het inhalen, maar helaas kreeg ik toen een enorme drop in de band. Jammer, maar we leren. Ik denk dat het heel belangrijk voor ons was om in het eerste deel van de race bij de andere rijders te zitten. Nu het tempo er is, moeten we alleen een manier vinden om de banden beter te managen, al is Phillip Island natuurlijk altijd lastig als het gaat om bandenmanagement. Nu kijk ik uit naar Mandalika. We zijn nog niet waar we willen zijn, maar ik heb een best goed gevoel overgehouden aan race twee op Phillip Island.”