Met de verdere ontwikkeling van de BMW M 1000 RR, kortweg M RR, zet BMW Motorrad een nieuwe maatstaf op het gebied van voor het racen gehomologeerde superbikes. Het grotere potentieel van de nieuwe M RR zit vooral in de enorme vooruitgang van de aerodynamica. Met name de nieuw ontworpen kuip – gemaakt van duidelijk zichtbare koolstofvezel – met een hogere kuipruit verhoogt de topsnelheid aanzienlijk. Voor het eerst wordt deze kuip geleverd met een bijzonder lichte, maar toch zeer stijve koolstofvezel-steun voor de voorkuip.
Motor
De M is verder voorzien van winglets, die zorgen voor aanzienlijk meer aerodynamische downforce – zowel in een rechtopstaande rijpositie als bij het overhellen in de bochten. De coureur krijgt zo nog meer vertrouwen wat betreft het voorwiel, zodat de hellingshoek nog groter kan worden of een hogere bochtensnelheid bij dezelfde hellingshoek kan worden bereikt. Tegelijkertijd profiteert de coureur van een enorm verhoogde topsnelheid en van minder ongewilde wheelies. Een ander belangrijk punt bij het optimaliseren van de aerodynamica is het gebied rondom het voorwiel. Voor de eerste keer in de geschiedenis van BMW Motorrad wordt gebruik gemaakt van koelluchtkanalen van koolstofvezel bij de remmen, afgekort ook wel brake ducts genoemd.
Ze zijn geïntegreerd in het nieuwe voorspatbord, dat is geoptimaliseerd voor verbeterde luchtstroom rondom de vorkpoten en remklauwen. De M aero-wielcovers – ook gemaakt van koolstofvezel – geven een lagere luchtweerstand en dan vooral bij snelheden boven 250 km/u. Door de nieuw ontworpen achterkant ziet de huidige M RR er nog lichter, sportiever en meer dynamisch uit. De nieuwe BMW M 1000 RR biedt hierdoor al een perfecte basis voor motorracen, maar uiteraard is de M verder aangepast voor zover de regelgeving dat toelaat in het FIM Superbike Wereldkampioenschap.
Capacity / engine | 999cc, four-cylinder four-stroke engine with four titanium valves per cylinder and variable intake camshaft control BMW ShiftCam, liquid-cooled, titanium rods, 2-ring pistons |
Gearbox | Constant mesh 6-speed gearbox with straight cut gears |
Output | > 230hp at over 14,000rpm |
Bore x stroke | 80 x 49.7 mm |
Fuel system | Electronic injection, variable intake manifold length |
Exhaust system | Akrapovič |
Tank capacity | 22 l |
Lubrication | Wet sump |
Dry weight | 168 kg |
Wheelbase | 1,450 mm (variable) |
Length | 2,080 mm |
Width | 560mm (660mm incl. wings) |
Front wheel control | Upside-down telescopic fork Öhlins RVP25/30 |
Rear wheel control | Underslung swing arm, full-floater central spring strut Öhlins RVP50 |
Wheels | CFK S 1000 RR Series /Fuchs PVM forged wheels, front 17"×3.5", rear 17"×6.0" |
Tyres | Pirelli Super Corsa |