Hij is de allereerste Europese Superstock 600-kampioen uit Nederland, hij is de allereerste Nederlandse Wereldkampioen Supersport, hij is de allereerste Nederlander die op het WK Superbike-podium stond en hij is de allereerste Nederlander die een WK Superbike-race won: Michael van der Mark. In 2020 rijdt hij voor het Pata Yamaha Official WorldSBK Team in het Wereldkampioenschap Superbike op een Yamaha YZF-R1. Zijn doel? Opnieuw de beste van de wereld worden.
Nadat hij in 2007 direct Rookie van het Jaar werd, behaalde hij in zowel 2008 als 2009 de Nederlandse 125cc-titel. In 2008 maakte hij tijdens de Dutch TT bovendien zijn 125cc Grand Prix-debuut. Twee jaar was hij op een Lambretta 125 zelfs een van de vaste deelnemers in deze GP-klasse, maar dat avontuur kwam plotseling ten einde toen de Italiaanse fabrikant zich terug moest trekken.
Daarna koos hij eind 2010 voor het WorldSBK-paddock en dat bleek de juiste keuze te zijn. Michael werd in 2012 Europees Kampioen Superstock 600 en werd in 2014 zelfs Wereldkampioen Supersport, en won dat jaar ook nog eens de prestigieuze Acht uren van Suzuka. Sinds hij in 2017 overgestapt is naar Yamaha zijn daar nog twee zeges bij gekomen!
Dankzij zijn aangeboren hoge racesnelheid en zijn vastberadenheid volgden daarna nog veel meer succes. In 2018 schonk hij Yamaha de eerste WorldSBK-zeges sinds de terugkeer van het merk in het WorldSBK door op Donington Park de dubbel te pakken. Met nog acht podiumplaatsen werd hij uiteindelijk derde in de WK-eindstand.
Het 2020-seizoen wordt Michael’s vierde jaar met Yamaha, nadat hij ook in 2019 volop succes behaalde. Hij sloot 2019 af als vierde met zeven podiums en een epische overwinning op Jerez en dat terwijl hij door een blessure drie races moest missen.
Inmiddels is Van der Mark een van de bekendere sportpersoonlijkheden van Nederland, met bovendien gepassioneerde fans vanwege zijn aangeboren hoge racesnelheid en zijn ultra-agressieve rijstijl. Daardoor wordt hij ook volop aangeprezen als een potentiële toekomstige WorldSBK-kampioen.