Title Image

Motor

Met de verdere ontwikkeling van de BMW M 1000 RR, kortweg M RR, zet BMW Motorrad een nieuwe maatstaf op het gebied van voor het racen gehomologeerde superbikes. Het grotere potentieel van de nieuwe M RR zit vooral in de enorme vooruitgang van de aerodynamica. Met name de nieuw ontworpen kuip – gemaakt van duidelijk zichtbare koolstofvezel – met een hogere kuipruit verhoogt de topsnelheid aanzienlijk. Voor het eerst wordt deze kuip geleverd met een bijzonder lichte, maar toch zeer stijve koolstofvezel-steun voor de voorkuip.

De M is verder voorzien van winglets, die zorgen voor aanzienlijk meer aerodynamische downforce – zowel in een rechtopstaande rijpositie als bij het overhellen in de bochten. De coureur krijgt zo nog meer vertrouwen wat betreft het voorwiel, zodat de hellingshoek nog groter kan worden of een hogere bochtensnelheid bij dezelfde hellingshoek kan worden bereikt. Tegelijkertijd profiteert de coureur van een enorm verhoogde topsnelheid en van minder ongewilde wheelies. Een ander belangrijk punt bij het optimaliseren van de aerodynamica is het gebied rondom het voorwiel. Voor de eerste keer in de geschiedenis van BMW Motorrad wordt gebruik gemaakt van koelluchtkanalen van koolstofvezel bij de remmen, afgekort ook wel brake ducts genoemd.

Ze zijn geïntegreerd in het nieuwe voorspatbord, dat is geoptimaliseerd voor verbeterde luchtstroom rondom de vorkpoten en remklauwen. De M aero-wielcovers – ook gemaakt van koolstofvezel – geven een lagere luchtweerstand en dan vooral bij snelheden boven 250 km/u. Door de nieuw ontworpen achterkant ziet de huidige M RR er nog lichter, sportiever en meer dynamisch uit. De nieuwe BMW M 1000 RR biedt hierdoor al een perfecte basis voor motorracen, maar uiteraard is de M verder aangepast voor zover de regelgeving dat toelaat in het FIM Superbike Wereldkampioenschap.

Capacity / engine999cc, four-cylinder four-stroke engine with four titanium valves
per cylinder and variable intake camshaft control BMW ShiftCam,
liquid-cooled, titanium rods, 2-ring pistons
GearboxConstant mesh 6-speed gearbox with straight cut gears
Output> 230hp at over 14,000rpm
Bore x stroke80 x 49.7 mm
Fuel systemElectronic injection, variable intake manifold length
Exhaust systemAkrapovič
Tank capacity22 l
LubricationWet sump
Dry weight168 kg
Wheelbase1,450 mm (variable)
Length2,080 mm
Width560mm (660mm incl. wings)
Front wheel controlUpside-down telescopic fork Öhlins RVP25/30
Rear wheel controlUnderslung swing arm, full-floater central spring strut Öhlins RVP50
WheelsCFK S 1000 RR Series /Fuchs PVM forged wheels,
front 17"×3.5", rear 17"×6.0"
TyresPirelli Super Corsa