Title Image

Yamaha YZF-R1

De Yamaha YZF-R1 heeft zich op – en uiteraard ook buiten – het circuit inmiddels meer dan bewezen sinds de terugkeer in de racewereld in 2015, met zeges tijdens de Acht uren van Suzuka en titels in het Brits en Amerikaans Superbike-kampioenschap. Met bovendien zelfs vier opeenvolgende overwinningen op Suzuka (2015, 2016, 2017, 2018) en de 2016/2017 FIM Endurance Wereldtitel (GMT94 Yamaha Official EWC Team). In 2018 behaalde de YZF-R1 drie zeges in het FIM Wereldkampioenschap Superbike en in 2019 voegde Michael van der Mark daar een vierde overwinning aan toe.

 

De WorldSBK-spec YZF-R1 is aangepast voor het WK Superbike door onderdelen die op de openbare weg verplicht zijn, zoals koplampen en spiegels, te verwijderen. Daarnaast is het bodywork vervangen door een racevariant en werden het blok, de uitlaat, vering, remmen en nog een aantal onderdelen aangepast. Binnen het huidig reglement moet een WK Superbike-motor minimaal 168 kilogram wegen en mag het maximale aantal cc’s tussen de 750 en 1200 zitten, afhankelijk van het aantal cilinders. Vanwege een strikter reglement zijn tuningsmogelijkheden tegenwoordig meer ingeperkt dan in het verleden.

 

Tijdens de vijf seizoenen na de spraakmakende terugkeer in het WorldSBK heeft Yamaha laten zien waarom het een van de meest gerespecteerde merken is. Dankzij zeer constante resultaten en elk jaar verbeteringen behaalde de YZF-R1 al in 2017 zes podiums dankzij Alex Lowes (4) en Michael van der Mark (2) en was het merk aan het einde van het jaar een van de vaste podiumkandidaten.

In 2018 volgde nog meer succes, met 14 podiums dankzij Van der Mark (10) en Lowes (4) waarbij beide rijders ook nog eens hun eerste zeges behaalden. Van de Mark domineerde Donington Park en won direct beide races.

 

Ook in 2019 maakte Pata Yamaha – met Van der Mark en Lowes – op grote regelmaat deel uit van de kopgroep, mede omdat Van der Mark zijn derde WorldSBK-zege op de Pata Yamaha YZF-R1 behaalde in Jerez.

 

In 2020 staan er opnieuw vijf Yamaha YZF-R1’s op de grid. Michael van der Mark krijgt binnen het Pata Yamaha WorldSBK Official Team gezelschap van Toprak Razgatlıoğlu. Het GRT Yamaha WorldSBK Junior Team bestaat uit de jonge talenten Garrett Gerloff uit Amerika en de Italiaan Federico Caricasulo. Het Ten Kate Yamaha WorldSBK Supported Team rijdt opnieuw met de Fransman Loris Baz op hun YZF-R1.

Yamaha YZF R1 Michael van der Mark
Model
Motortype: Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder, 4-kleppen
Cilinderinhoud: 998cc
Boring en slag: 79.0mm x 50.9mm
Maximaal vermogen: + 220 pk
Smeersysteem: Druksmering
Type koppeling: Nat, meervoudige platen
Brandstofsysteem: injectie
Ontstekingssysteem: Marelli MLE
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting
Chassis
Frame: Aluminium Deltabox
Voorvering: Ohlins Ø 42 mm
Veerweg voor: 130 mm
Balhoofshoek: 24º (+/- 1º)
Achtervering: Swingarm, (link suspension)
Veerweg achter: 120 mm
Voorrem: Hydraulische dubbele schijf, Ø 336mm Brembo
Achterrem: Hydraulische enkele schijf, Ø 218 mm Brembo
Voorband: 120/70 17” Pirelli
Achterband: 200/50 17” Pirelli

Afmetingen
Lengte: 2,055 mm
Breedte: 690 mm
Hoogte: 1,150 mm
Zithoogte: 855 mm
Wielbasis: 1,450 mm (+/- 15)
Minimale grondspeling: 130 mm
Rijklaargewicht: 168 kg
Tankinhoud: 24 liter
Olie-inhoud: 3.9 liter