Title Image

Blog

Jerez test 2016

VAN DER MARK TANKT VERTROUWEN TIJDENS AFSLUITENDE EUROPESE TEST IN JEREZ

  |   News Racing

Dankzij een succesvolle laatste privéwintertest op het circuit van Jerez de la Frontera kijkt het Honda World Superbike Team vol vertrouwen uit naar de openingsrace van het WK Superbike. Zowel Nicky Hayden als Michael van der Mark werkte hard op de baan in Zuid Spanje en het duo haalden zo het maximale uit de twee testdagen met de Honda CBR1000RR Fireblade SP, die in de winter een aantal aanpassingen kreeg waaronder belangrijke blok-updates.

Van der Mark miste eind november de vorige test op Jerez vanwege een probleem met zijn rechterpols. Gelukkig werd al snel duidelijk dat die blessure volledig hersteld is na een operatieve ingreep. Op dinsdag kon de Wereldkampioen Supersport van 2014 daardoor verschillende geometrie-afstellingen aan de voorkant van de Fireblade testen, terwijl hij zich op woensdag op de ‘achterkant’ concentreerde. In totaal reed de Rotterdammer 156 ronden en klokte met een kwalificatieband een indrukwekkende beste tijd van 1.40,601 op het 4,423 kilometer lange circuit in Andalusië.

Door hardnekkige mist op zowel de eerste als tweede dag moest er lang gewacht worden voordat alle teams de baan op konden. Zeker omdat, toen de mist eindelijk opgetrokken was, er nog vochtige plekken op het circuit waren.

Het Honda World Superbike Team is inmiddels op weg naar de thuisbasis in Nieuwleusen waar alle data van de afgelopen test uitgebreid geanalyseerd gaat worden. Daarna is het al tijd voor de reis richting het Australische Phillip Island waar van 26 tot en met 28 februari het eerste WK Superbike-raceweekeinde van 2016 gepland staat. Daarvoor wordt er ook nog twee dagen getest Down Under, op 22 en 23 februari.

Michael van der Mark: “We begonnen vandaag redelijk laat vanwege de mist, maar eenmaal in actie hebben we heel veel geprobeerd. Vooral op het gebied van de geometrie. We kenden wat moeilijkheden met het kiezen van de juiste band onder de weeromstandigheden. Gelukkig vonden we uiteindelijk wel de juiste Pirelli. Daardoor konden we nog het één en ander testen, zoals een andere swingarm. Elke veranderingen resulteerde in een kleine stap voorwaarts en dat is positief. Aan het einde van de tweede dag voelde de Honda zeer goed aan de achterkant en wisten we nog meer grip te vinden en dat was precies waar we naar op zoek waren. Ik wist op racebanden een halve seconden te vinden, maar met de kwalificatieband maakte ik een paar fouten waardoor ik weet dat er meer in zit. Over het geheel gezien ben ik tevreden met hoe het vandaag gegaan is.”